Sitemap
- Programma
- Tips voor transitiewerk
- Definities
- Publicaties
- Opleidingen
- Over transities
- Zoeken
- Colofon
- Sitemap
- Links
- Visie vormen / heroriënteren
- Hoe baken ik de visievorming af?
- Wat is het resultaat?
- Collectieve visievorming of niet?
- Hoe stel ik een arenagroep samen?
- Aan welke eisen voldoet een voorzitter?
- Is arenagroep een vaste groep?
- Hoe lang duurt visievorming?
- Welke transitieondersteuning is gewenst?
- Waar let ik speciaal op als beleidsmaker?
- Welke omgevingsinformatie verzamel ik?
- Wat kan mis gaan bij collectieve visievorming?
- Betekent deelname commitment?
- Welke methoden voor visievorming zijn er?
- een plan van aanpak maken
- Waaraan voldoet een plan van aanpak?
- Welke leerdoelen en -activiteiten neem ik mee?
- Wat zijn belangrijke managementopgaven?
- Waaraan voldoet de uitvoerende organisatie?
- Waaraan voldoet een projectportfolio?
- Welke ondersteuning is nodig?
- Hoe ga ik om met onzekerheden?
- Wat zijn aandachtspunten voor de communicatie?
- Verankeren
- Evalueren en monitoren
- Waarom speciale aandacht voor monitoren?
- Wat is reflexief monitoren?
- Waarin is reflexief monitoren anders?
- Wat zijn in het algemeen doelen van monitoren en evalueren?
- Kan ik leren verenigen met verantwoorden?
- Waarom is participatie belangrijk?
- Welke rol heeft een reflexieve monitor?
- Welke taken heeft een monitor?
- Is een externe monitor nodig?
- Wat monitor of evalueer ik?
- Competenties inzetten
- Voorbeelden
- Methoden
- Actor- of netwerk- of stakeholderanalyse
- Backcasting
- Causaalanalyse
- Causale lusdiagrammen
- Cognitiemodel
- Collectieve systeemanalyse
- Contra-intuïtief innoveren
- Creativiteitssessies, essays, interviews voor visievorming
- DEED
- Dynamische leeragenda
- ESTEEM
- Eye-opener workshop
- Handelingstheorie
- Heen en terug denken
- Indicatorensets
- Interventielogica (theory of change)
- Learning history, tijdlijnmethode
- Maatschappelijke inbeddingsanalyse (MIA)
- Matchmaking event
- MiXT
- Most significant change methode
- Multi Level Perspective (MLP) analyse
- Narratieve analyse
- PROTEE
- ProVer (Procesversneller)
- Reflexief Interactief Ontwerpen (RIO)
- Reflexieve procesbeschrijving
- Reflexieve procesmonitoring (RPM)
- Reflexieve programmamonitoring
- Scenario ontwikkeling
- SCENE (SoCial, ENvironmental and Economic model)
- Sociotechnische probleemanalyse
- Socratische intervisie methode
- Stakeholder management
- Strategisch Niche Management (SNM)
- Technologische Innovatie Systeembenadering (TIS)
- Transitie Management (TM)
- Transitioneringsmethode
- U-proces
- Versnellingssessies
- Experiment
- Tips voor transitiewerk
- Definities
- Publicaties
- Opleidingen
- Over transities
- Zoeken
- Colofon
- Sitemap
- Links
- Visie vormen / heroriënteren
- Wat is speciaal aan transitieprojecten?
- Wat is het resultaat van de visievorming?
- Wat is een systeeminnovatief kernidee?
- Hoe baken ik het onderwerp af?
- Hoe maak ik een visie?
- Is een visie onveranderlijk?
- Is collectieve visievorming nodig?
- Wie kies ik als deelnemers?
- Waaraan voldoet het proces?
- Welke kennis en vaardigheden zijn nodig?
- Wat te doen met machtsverschillen?
- Wat te doen bij terugval in vanzelfsprekendheden?
- Hoeveel tijd kost visievorming?
- een plan van aanpak maken
- Waaraan voldoet mijn plan van aanpak?
- Voor welke omgevingsinformatie zorg ik?
- Wie betrek ik bij de uitvoering?
- Welke transitieondersteuning is nuttig?
- Heeft mijn project bescherming nodig?
- Waarom is leren belangrijk?
- Wat zijn belangrijke leerdoelen?
- Wat doe ik met de leerervaringen?
- Hoe ga ik om met weerstand?
- Wat te doen met (dreigend) verlies aan steun?
- Wat zijn communicatie-aandachtspunten?
- Verankeren
- Evalueren en monitoren
- Waarom speciale aandacht voor monitoren?
- Wat is reflexief monitoren?
- Waarin is reflexief monitoren anders?
- Wat zijn in het algemeen doelen van monitoren en evalueren?
- Kan ik leren verenigen met verantwoorden?
- Waarom is participatie belangrijk?
- Welke rol heeft een reflexieve monitor?
- Welke taken heeft een monitor?
- Is een externe monitor nodig?
- Wat monitor of evalueer ik?
- Competenties inzetten
- Voorbeelden
- ACT Jeugd Rotterdam: visie
- Agroproductieparken: visievorming en visie
- Business case Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
- Duurzame Haven Amsterdam: visievorming
- Duurzame Haven Amsterdam: visievorming, vervolg
- Gebiedsontwikkeling: structuurknelpunten
- Gezondheidsonderzoek: machtsverschillen
- Houden van Hennen: visievorming en visie
- Kas als energiebron: visievorming en visie
- Knooperven: systeeminnovatief kernidee
- Leren: Ontwerp energieneutraal gebouw
- Leren: Van financieel naar duurzaam rendement
- Leren: Waarden van Water
- Maatschappelijke business case zorg
- Nieuwe financieringsarrangementen in het financiële domein
- Nieuwe financieringsarrangementen rond duurzame energie
- Nieuwe financieringsarrangementen voor duurzame mobiliteit
- Nieuwe financieringsarrangementen: bouw en gebiedsontwikkeling
- Nieuwe financieringsarrangementen: landbouw, landschapsbeheer
- Nieuwe overheidsregels, herinterpretatie regels
- Nieuwe rollen, identiteiten
- Nieuwe sociale arrangementen
- Riversimple: visie en business model
- Transumo A15 project: Werken met onzekerheden
- Transumo A15 project: Visievorming en visie
- Waterbeheer: systeeminnovatieve kernideeën
- Methoden
- Actor- of netwerk- of stakeholderanalyse
- Backcasting
- Causaalanalyse
- Causale lusdiagrammen
- Cognitiemodel
- Collectieve systeemanalyse
- Contra-intuïtief innoveren
- Creativiteitssessies, essays, interviews voor visievorming
- DEED
- Dynamische leeragenda
- ESTEEM
- Eye-opener workshop
- Handelingstheorie
- Heen en terug denken
- Indicatorensets
- Interventielogica (theory of change)
- Learning history, tijdlijnmethode
- Maatschappelijke inbeddingsanalyse (MIA)
- Matchmaking event
- MiXT
- Most significant change methode
- Multi Level Perspective (MLP) analyse
- Narratieve analyse
- PROTEE
- ProVer (Procesversneller)
- Reflexief Interactief Ontwerpen (RIO)
- Reflexieve procesbeschrijving
- Reflexieve procesmonitoring (RPM)
- Reflexieve programmamonitoring
- Scenario ontwikkeling
- SCENE (SoCial, ENvironmental and Economic model)
- Sociotechnische probleemanalyse
- Socratische intervisie methode
- Stakeholder management
- Strategisch Niche Management (SNM)
- Technologische Innovatie Systeembenadering (TIS)
- Transitie Management (TM)
- Transitioneringsmethode
- U-proces
- Versnellingssessies